Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

9 tips på hur man vaknar tidigt och varför det känns så bra

Vill du lära dig att vakna tidigt? Vissa människor är uppe med tuppen och andra är nattugglor. Jag är både och. Ibland är jag bra på att gå och lägga mig tidigt och ibland på att vakna tidigt.

Sen går jag igenom perioder när jag är uppe sent, riktigt sent, och vaknar långt in på dagen.

Vissa av de morgonpigga jag känner kommer skratta åt det här, för jag vet många som vaknar klockan 4 på morgonen, och jag är definitivt inte en av dem.

Du behöver inte vakna klockan 4 på morgonen för att räknas som morgonpigg, om du verkligen inte vill. Det jag menar är att vakna tidigare, kanske bara en timme eller två, istället för vakna upp chockartat och rusa till jobbet eller att regelbundet sova till långt in på eftermiddagen.

Nu kommer några av er tycka att jag är helt galen som föreslår att man ens ska tänka på att vakna lite tidigare.

Jag brukade alltid vara en nattuggla och gillade absolut inte att vakna tidigt, så jag förstår fullständigt.

Ok, jag är oftast en nattuggla och vaknar senare än jag hade velat, men jag har börjat fokusera på att vakna tidigare.

Anledningen till detta är att det känns som att jag inte har lika mycket tid att göra saker på dagen när jag sover till sent på morgonen. Jag ångrar allt som oftast att jag var uppe sent och vaknade alldeles för sent. Detta kanske inte stämmer för alla och jag känner många som fungerar optimalt under nattetid. Det enda jag vet är att det inte fungerar för mig.

Det är inte det att jag försöker vakna extremt tidigt, för jag känner många som vaknar vid 5 eller 6, eller till och med tidigare, och verkligen uppskattar det. De använder tiden för att ta en springrunda, läsa en bok, meditera, ägna sig åt en hobby, eller utnyttjar tiden på andra sätt.

När jag jobbade dagtid så var morgnarna värst. Jag kunde vakna precis innan jag skulle börja och fick ofta rusa ut genom dörren. Eller så kunde jag sömnigt irra runt på internet samtidigt som jag försökte få saker gjorda. Att ägna mig åt en hobby var något jag tyckte om, men jag fick ändå stressa mig igenom det.

Till råga på stressiga morgnar så hade jag inte heller ett bra sömnschema. Jag gick till sängs väldigt sent och gjorde det aldrig på bestämda tider. Jag försökte sova ikapp på helgerna vilket var ett stort misstag.

Nu vet jag att det finns många riktigt bra fördelar med att vakna tidigt.

Naturligtvis fungerar olika saker för olika människor. Men om det verkar som om din metod inte fungerar eller om du känner att du inte har tillräckligt med tid för saker, så kan det vara en bra idé att lära dig hur man vaknar tidigare.

När jag nu berättar det här så känner jag blicken nattugglorna ger mig. Det är ”du är fullständigt GALEN”-blicken.

Tro mig, jag tittar likadant på mina vänner som vaknar före soluppgången.

Men i alla fall, jag förstår fördelarna med att vakna tidigt och hur det helt kan förändra ens dag.

Så varför skulle du vilja vakna tidigare?

Du får glädjen av fler timmar i dagsljus

En stor fördel för mig med att vakna tidigare är att kunna njuta av dagsljus fler timmar. När jag stannar uppe till långt efter midnatt och sedan inte kan vakna förrän fram på förmiddagen får jag färre timmar i dagsljus.

Genom att vakna tidigare får du mer tid i solen, kan ägna dig åt fler utomhusaktiviteter och så vidare. Och det finns inget bättre än att se morgonsolen stråla in genom fönstren.

Men om du vaknar upp vid middagstid så är risken att du bara får fem eller sex timmars solljus.

Och om du vaknar precis innan du ska iväg till jobbet och sedan jobbar hela dagen inomhus, så kanske du inte får se solen utomhus över huvud taget. Du får vänta tills du är ledig att njuta av solskenet, och det kanske dröjer flera dagar. Det gäller speciellt på vintern när det kan vara mörkt redan innan du går från jobbet.

Det är en av sakerna som jag ogillar med att stanna uppe sent och vakna långt in på dagen. Det är som om att dagen är slut redan innan den ens har börjat.

Som jag sa, att lära sig gå upp tidigt innebär att du förmodligen kommer ha mer tid att njuta av dagsljuset. Kanske du kan ta en morgonpromenad, göra en kort vandring, sitta utomhus och läsa en stund, med mera.

Du kommer inte känna dig lika stressad under dagen

När du vaknar sent på dagen eller precis innan du behöver vara någonstans så känner du dig oftast stressad att få saker och ting gjorda. Det kan leda till att du struntar i att äta frukost, känner dig irriterad, skyndar dig iväg hemifrån och glömmer något, etc.

Den där stressen är en av de värsta och kan ha en negativ inverkan på hela din dag.

Genom att lära dig att vakna tidigt även om du somnar sent kan göra att du slipper känna dig stressad och faktiskt kan ha en uppfriskande start på din dag. Och du kommer att ha tid att göra saker innan resten av dagen börjar.

Här är några saker du kan göra med bara en extra timme på morgonen

  • Laga en hälsosam frukost
  • Pyssla med din hobby
  • Förbereda din lunch till jobbet
  • Träna
  • Läsa en bok
  • Tillbringa lite extra tid med din partner eller dina barn
  • Läsa nyheterna

När jag jobbade dagtid vaknade jag oftast tidigt så att jag kunde spendera lite tid på att arbeta med mina sidoprojekt innan jag gick till jobbet. En extratimme på morgonen varje vecka hjälpte massor och gjorde att jag kunde tjäna extra pengar.

Du sover bättre

De som vaknar tidigt verkar ha etablerade sömnscheman. De som är nattugglor verkar gå och lägga sig mer slumpmässigt och även vakna slumpmässigt.

Även om saker fungerar olika för olika människor kommer du att förbättra din sömn genom att ha ett regelbundet sömnschema.

Faktum är att en studie gjord av The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism upptäckte att deltagare som inte hade en regelbunden sovrutin tenderade att ha högre kolesterolvärde, högre BMI och större midjemått.

Du kan inte spara in sömn eller ta igen den

Det här är en myt som alltid trott på. Jag trodde att man på något sätt kunde spara in sömn eller åtminstone sova ikapp den. Jag trodde att mer sömn på helgerna kunde kompensera för att jag inte fått tillräckligt med sömn tidigare under veckan.

Detta stämmer inte.

Att sova länge på helgerna gjorde att det kändes som att de gick snabbt förbi och det var inte heller bra. Jag hade inte direkt bråttom tillbaka till jobbet på måndag morgon – jag ville ha mer tid att njuta av min ledighet.

Även om du kan känna dig en aning mer utvilad på morgonen så kommer du aldrig känna det till 100 % eftersom det inte går att sova ikapp.

Enligt The National Sleep Foundation, är ”snoozande” på helgerna inte lösningen. Här är några av de konsekvenser de citerar:

”De potentiella kortsiktiga negativa effekterna inkluderar mental trötthet, försämrad körförmåga, minnessvårigheter och nedsatt syn och i längden även hjärtsjukdomar, fetma och insulinresistens. Även om du kanske känner dig mer utvilad på måndag morgon eliminerar inte den extra lilla mikrosömnen alla nackdelar av att inte ha fått tillräckligt med sömn under veckan. Även om extra sömn på helgen kan reducera trötthet och stress under dagen så kommer din förmåga att fokusera och vara uppmärksam fortfarande vara nedsatt. Det kan också störa din naturliga dygnsrytm och leda till sömnlöshet under natten till måndag. Men om du en gång har anpassat dig till ett regelbundet sömnschema kan du återkomma till det så småningom.”

Nu när du är medveten om alla fördelar med att vakna tidigt så är du förmodligen intresserad av att lära dig vakna tidigare.

Här är mina tips på hur du kan bli mer morgonpigg:

1. Fundera på varför du inte kan vakna tidigare

Analysera orsaken till det grundligt. Jag vet att många kommer känna att de helt enkelt inte är kapabla eller alldeles för trötta för att vakna tidigare än de brukar.

Jag vet, för det var så jag brukade känna!

Att komma underfund med varför du har svårt att vakna tidigt kommer att hjälpa dig att förstå vad du måste ändra.

Går du och lägger dig sent? Sover du dåligt på grund av stress? Har du någon sjukdom som hindrar dig från att få en god natts sömn?

2. Ställ väckarklockan

Om du ska lära dig att vakna tidigt kommer du med största sannolikhet att behöva ställa ett alarm. Det finns olika typer av alarm för olika människor.

Här är exempel på olika sorters alarm:

  • En normal väckarklocka – en vanlig som piper.
  • En väckarklocka som spelar musik.
  • En soluppgångsväckarklocka. Jag har hört att de som har en sådan älskar dem. En sådan väckarklocka imiterar ljud som hörs när solen går upp och kan ge dig ett mer naturligt uppvaknande, istället för något med ett högt pipljud.

Vissa människor verkar ha superkrafter som gör att de kan vakna tidigt utan en väckarklocka, men det är troligen inte möjligt för de flesta av oss. Att ställa en väckarklocka är vanligtvis det bästa sättet att lära sig vakna tidigt för att komma i tid till skolan, jobbet, eller för att få fler timmar i dagsljus.

3. Gå och lägg dig tidigare

Kan en nattuggla bli en morgonmänniska?

JA!

En av de första sakerna du ska göra är att helt enkelt gå och lägga dig tidigare.

Att gå och lägga sig tidigare än normalt kommer förmodligen vara det som är svårast i början eftersom din kropp är van att vara uppe till ett speciellt klockslag. Men det är inte omöjligt!

Om jag behöver gå upp tidigt men är orolig för att ha svårt att gå och lägga mig, så brukar jag läsa en stund i sängen eller ta en sen springrunda. Båda hjälper mig att somna tidigare.

4. Dra isär gardinerna innan du går och lägger dig

Om du vill lära dig vakna tidigt utan väckarklocka så rekommenderar jag att dra isär dina gardiner, eller dra upp persiennerna, innan du går och lägger dig. Du kan även placera din säng så att solens strålar träffar dig när den går upp.

Genom att dra isär dina gardiner på kvällen kommer du i princip att vara tvungen att vakna när solen går upp.

Om det är becksvart i ditt sovrum kommer det att vara mycket svårare att vakna (speciellt om du inte har en väckarklocka) eftersom din kropp tror att det fortfarande är natt och tid att sova.

5. Begränsa din teknologianvändning

Det här kan kanske låta som som något för barn, men att lägga ifrån dig din mobiltelefon, surfplatta och att stänga av din tv kan hjälpa dig att somna.

Vissa studier hävdar till och med att elektroniska apparater gör det svårare för dig att somna eftersom de hämmar melatoninproduktionen (hormonet som gör dig sömnig) vilket gör att din hjärna är aktiv även när du sover, och det kan till och med väcka dig.

6. Börja dagen med en kall dusch

Om du vill vakna tidigt utan att känna dig trött så rekommenderar jag starkt att börja dagen med en kall dusch.

En kall dusch det första du gör på morgonen kan snabbt få dig att vakna till liv, och faktum är att det är vad jag ägnat mig en hel del åt på senaste tiden. Det är uppfriskande och extra bra när det är stekhett utomhus.

Det kalla vattnet väcker mig omedelbart till liv!

7. Snooza inte!

Många människor snoozar om och om igen på morgonen.

Att sova de där extra minuterna efter att alarmet gått kommer inte att förändra ditt liv. Och det finns många studier som visar att det till och med kan vara dåligt för dig.

Ändå vet jag många som ställer klockan på en halvtimme upp till en timme innan de egentligen behöver vakna. De antar att det kommer att hjälpa dem att vakna tidigare, eller göra det lättare att komma igång, men det fungerar aldrig.

När jag pluggade och ville lära mig att vakna tidigare på morgonen för att ägna mig åt studier, så satte jag klockan tidigare än vad jag behövde, men låg ändå kvar i sängen. Jag ägnade mig definitivt inte åt mina studier och kände mig oftast på gränsen till omtöcknad och ibland ännu tröttare.

8. Lär dig vakna tidigare

Vill du lära dig att vakna klockan 5 på morgonen? Detta är något som kanske kommer förvåna dig – du kan träna dig själv att göra det.

Det här fungerar oavsett hur tidigt du vill vakna på morgonen. Börja med att vakna tio minuter upp till en halvtimma mot vad du är van vid. Vakna sedan tidigare och tidigare tills du vaknar den tiden du önskar. Visst, att vakna fem timmar tidigare dag 1 är möjligt och kommer få dig att vakna i ren chock, men det kan bli ohållbart med tiden.

Vissa kan chocka sin kropp och vakna tidigare, till exempel från att att vakna vid 8 till att vakna vid 5.

Detta fungerar dock inte för de flesta.

Pröva istället att ställa tillbaka alarmet 15-30 minuter var eller varannan dag.

9. Flytta väckarklockan till olika platser i ditt sovrum

Genom att ha väckarklockan utom räckhåll kommer det bli svårt att ligga kvar och fortsätta sova. Istället blir du tvungen att gå upp och få tyst på oljudet!

error: Innehållet är skyddat